Workshop Effectieve Communicatie

In de keuzemodule Effectieve Communicatie voor zorg en welzijn leren we je hoe communicatie écht werkt en welke valkuilen daarbij in de weg zitten. Je krijgt inzichten in hoe je bewust en onbewust kunt beïnvloeden (en ook beïnvloedt wordt!) door verschillende stijlen van luisteren en communiceren. Zodoende zul je positief en effectief met anderen samenwerken en groeien.

Workshop Effectieve Communicatielees verder →
Wat leer je tijdens de workshop?

In de keuzemodule Effectieve Communicatie voor zorg en welzijn leren we je hoe communicatie écht werkt en welke valkuilen daarbij in de weg zitten. Je krijgt inzichten in hoe je bewust en onbewust kunt beïnvloeden (en ook beïnvloedt wordt!) door verschillende stijlen van luisteren en communiceren. Zodoende zul je positief en effectief met anderen samenwerken en groeien.

Voor wie is de workshop?
  1. Voor iedereen die in de zorg werkt en geen energie meer wil steken in gesprekken die niets opleveren
  2. Voor iedereen die het wel eens fijn vindt om op een prettige manier resultaat te halen in samenwerking en communicatie
  3. Voor iedereen die interesse heeft in effectieve luisterniveaus en communicatietechnieken
Wat levert de workshop?
  • Je wordt een natuurlijke leider. Hoe we met elkaar omgaan kan maken dat het moeilijk is om een ander aan te spreken. Wij leren je hoe je op een positieve manier een aanspreekcultuur kunt bevorderen en behouden.
  • Je krijgt controle over jouw reptielenbrein. Onbewuste patronen in onze hersenen zorgen ervoor dat je denkt dat je de situatie snapt waardoor je handelt op verkeerde gronden. Wij leren je hoe je dit kunt ombuigen naar efficiënte luisterniveaus en handelen zonder complicaties.
  • Je wordt een uitstekende communicator. Elkaars taal spreken is niet hetzelfde als elkaar begrijpen. Wij leren jou om de valkuilen in communicatie te vermijden, en altijd een duidelijke boodschap over te brengen.
  • Je wordt een aandachtig en empathisch luisteraar. Om zelf begrepen te worden moet je eerst de ander kunnen begrijpen. Na deze module weet je wanneer je welke luisterniveaus je wanneer moet toepassen zodat je maximale positieve invloed kunt uitoefenen.
  • Je krijgt inzicht in hoe weerstand ontstaat aan de hand van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. Begrijpen hoe iets werkt in theorie is niet hetzelfde als er naar kunnen handelen. Wij leren je in deze module hoe je weerstand kunt ombuigen.
Wat brengt de workshop?
  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Inzicht in luisterniveaus en kennisvloek
  • Positieve beïnvloeding
  • Behandelen van casuïstiek uit eigen praktijk 
  • Abonnement voor het leven

Plus:

  • Uniek en actief trainingsconcept
  • Trainers met 45 jaar zorg ervaring
  • Levenslang gratis toegang tot onze 'hulplijn'

Maatwerk:

  • Wij geloven niet in een one size fits all oplossing. Daarom zijn onze trainingen altijd op maat gemaakt. Spreekt deze training je aan, maar is het net niet helemaal in lijn met wat je zoekt? Aarzel dan niet en neem contact met ons op om wensen en mogelijkheden te bespreken!
Ervaringen

"Als de training Communicatie Vaardigheden tijdens mijn opleiding er zo had uitgezien, had ik het wél leuk gevonden en had ik er wél iets van opgestoken!"

Christel
(Regieverpleegkundige)
Extra waarde van de workshop?

Het is onze missie om zoveel mogelijk waarde toe te voegen aan iedereen met wie wij in contact komen.

Alle deelnemers aan onze trainingen krijgen daarom  een Abonnement voor het Leven; de mogelijkheid om na een training of workshop vragen te stellen, het geleerde nogmaals te toetsen, hulp te vragen wanneer dat nodig is of te sparren over mogelijkheden. Dat geldt voor situaties in werk en privé. Zonder dat er ooit kosten in rekening worden gebracht.

Hoe lang duurt de workshop?

De workshop Effectieve Communicatie duurt 3 tot 4uur. Het maximum aantal deelnemers is 16.

Waarom volg je deze workshop bij Deelpunt?
  • Wij hebben een gezamenlijke ervaring van 45 jaar werken in ziekenhuizen en verpleeghuizen in verschillende functies en rollen.
  • Zodoende begrijpen wij waar jij het als medewerker in de zorg over hebt, kennen de dynamiek, snappen de organisaties en spreken jouw taal. Onze trainingen zijn daardoor praktijkgericht en to the point.
  • Onze trainingen en workshops zijn laagdrempelig en interactief waarbij alle zintuigen worden ingezet om de leerervaring zo effectief mogelijk te maken. Geen zorgen over suffe processimulaties of rollenspellen – daar doen we niet aan. Onze kernwaarden zijn Veiligheid, Effectiviteit en Plezier. Een veilige omgeving tijdens de training is gegarandeerd. En er mag gelachen worden. Plezier hebben maakt een enorm verschil. Leren hoeft tenslotte geen pijn te doen!
  • Binnen het Landelijk Actieplan Zeggenschap op de website van Zeggenschap In De Zorg wordt Deelpunt Academie in de roadmap mede genoemd als externe partij om jouw team of organisatie te helpen bij trainingen over professioneel leiderschap en intervisie om samen te leren in de praktijk.
Veelgestelde vragen
Doen jullie aan rollenspellen?

Nee. Daar kunnen we heel kort over zijn. Dat vinden wij per definitie niet veilig. Je kunt dus opgelucht ademhalen. Rollenspellen zijn geen onderdeel van onze trainingen in de zorg.

Hebben de trainers werkervaring in zorg en ziekenhuizen?

Wij hebben een gezamenlijke werkervaring van 45 jaar werken in ziekenhuizen en verpleeghuizen. In verschillende verpleegkundige- en managementfuncties. Wij begrijpen waar jij het als medewerker in de zorg over hebt, kennen de dynamiek, snappen de organisaties en spreken jouw taal. Onze trainingen zijn daardoor praktijkgericht en to the point.

Is het opvragen van een offerte gratis?

Ja. Bij ons gaat er geen meter lopen als je een offerte opvraagt. Wij denken graag met je mee en zien het als een uitdaging om een mooi voorstel te doen. Zou een beetje gek zijn als we daar een rekening voor sturen. Wij geloven dat we voor elke vraag een goede oplossing vinden. En zo niet – even goede vrienden.

Wat houdt het Abonnement voor het Leven precies in?

Iedereen die bij ons een training of workshop heeft gevold heeft na die training recht op het 'Abonnement voor het Leven'. Je kunt ons altijd bellen voor vragen, hulp of een beetje coaching. Kost niks en niemand komt het te weten. En deze ‘aanbieding’ verloopt nooit!

Hoe borgen jullie de veiligheid in de training?

Veiligheid staat ons met stip op 1; een veilige omgeving tijdens de training is gegarandeerd. Vanaf het begin van de training maken we hierover duidelijke afspraken met elkaar. Wat in de training wordt besproken, blijft daar en wordt niet besproken met mensen die niet deelnemen aan de training (tenzij daar nadrukkelijk toestemming over is).

Kan de workshop 'Effectieve Communicatie voor teams in de zorg' ook worden ingezet tijdens een scholingsdag?

Zeker! De workshop 'Effectieve Communicatie voor teams in de zorg' duurt - afhankelijk van jullie wensen - 3 tot 4 uur en past prima als dagdeel in een scholingsdag.

Meer opleidingen